Tutorial: Toalettmappe

Jeg vil i dag legge ut en tutorial om hvordan jeg syr en toalettmappe.
Jeg pleier å sy dem etter lengden på glidelåset jeg har for hånden, og denne gangen ble det et på 33cm, og det skulle bli en liten sminkepung.



Jeg måler opp for, forstykke, vatt, og mellomlegg som er en gammel voksduk. Du kan bruke hva som helst, bare det er litt stivt. Klipp alle delene i 33-33 cm

Så klipper jeg to remser 33-5 cm i forstoffet

Klipp også ut to lapper 8-8 cm

Brett først i to, stryk

Og så i fire, stryk

Legg alle delene sammen vrang mot vrang

Quilt delene sammen

Ferdig quiltet

Legg remsene kant i kant rett mot rett og sy helt ut i kanten


Vend remsene mot foret og sy en stikning

Slik blir det på retten. Sy blonder eller band langs sømmen, stryk

Sy i glidelås


Dårlig bilde, men nå stryker jeg på strykemerkene som jeg har printet ut på t-shirt transfer papir.
Jeg klipper helt i kanten av bildet, så blir det ikke så blankt utenfor. jeg har erfart at det blanke vises mest
på mørke stoffer, nesten ikke på helt lyse.

Plasser dem litt nedenfor blondekanten

Press strykjernet hart ned noen sekunder på høy varme. Jeg teller til fire,snu jernet motsatt og så en gang til.
pass på å ikke svi stoffet!!!

Ta papiret forsiktig av etter noen minutter.
Det må avkjøles.

Voila:)))

Vreng mappen

Plasser trekantene midt på glidelåset på rettsiden, kant i kant med stoffet,på begge sidene. Hvis du vil ha en hempe, plasser den også under trekanten.

Sy tvers over

Klipp rent og kast over

Mål ut en firkant på4cm i alle hjørner og merk av hvor du skal klippe

Klipp forsiktig ut firkantene


Brett firkantene  motsatt og sy alle hjørnene



Klipp rent og kast over.Vreng og mappen er FERDIG!!!

Fin, ja!!!





NYDELIG! Du kan være stolt av deg selv:)) LYKKE TIL!


Kommentarer

Inma M. sa…
Maravillosa, el tutorial estupendo.
gracias por compartir.
buen fin de semana.....
Siri sa…
Alldeles glimrende veiledning!! Denne vil jeg prøve meg på. Jeg har aldri sydd på denne måten før! Hilsen Siri:-)
Laura sa…
Hello!
Your tutorial is amazing and very clear to follow, thanks for sharing, this is something I must do.
XO
Laura :0)
Ladyfée sa…
bonjour ! un grand merci pour ce tuto ! c'est génial ! en plus avec du tissu Tilda ! un bon week end ! Ladyfée
Tusen takk alle sammen:))Lykke til! Klem fra Elin
Thank you very much everyone:)) Good luck! Hugs from Elin
Beautiful! Your tutorial is wonderful.

Dee
Thank you for your comment!
I hope it will be useful:))
Hugs from Elin
Tusind tak for din fine vejledning Elin.
Jeg var lige gået i stå, men fik ny lyst til at sy efter at have set din toilettaske. Smukke ting du laver.

Else
Tusen takk, det var fint at du fikk lyst til å sy igjen;) Vennlig hilsen Elin
Lisa sa…
Såå mye lekkert du lager!! Flott veiledning!
Skal se nærmere på denne bloggen! :)
Ha en fortsatt god helg!
Klem Lisa
Tusen takk, det var snilt av deg:)) jeg har fulgt deg en stund, og du har gitt meg mange gode ideer:)))Kjempefin blogg, og alt du lager er sååå lekkert! Ha en fin helg fortsatt:) Klem fra Elin
Hilde sa…
Hei! Utrolig fin veiledning på søt toalettmappe. Jeg har så lyst til å prøve meg, men er nybegynner på symaskinen og lurer på om det finnes en metode for quiltingen uten å bruke quiltefot?
Hei og takk for at du syns veiledningen var grei:-)) Personlig så er jeg så vant til å ta øyemål, så jeg bruker aldri quiltefoten! Hvis jeg absolutt må måle så bruker jeg bare måleband rundt halsen, og så måler jeg mens jeg syr. Det er en meget givende hobby å sy forskjellig,og så får man bruke sine kreative evner,som jeg er sikker på du får mye glede av. Hilsen Elin
Hilde sa…
Kan jeg spørre hvordan du lager quiltesøm uten quiltefot?

Helt enig i at det er kjekt å kunne sy - det er så mye spennende man kan lage! Og alle har jo vært ny en gang,så det er bare å trene seg opp og finne inspirasjon og tips rundt omkring :)